Sterowce w wojsku niemieckim - cz.2 |
![]() |
Zeppelin, flieg, |
Düsseldorf | Antwerpia - Grammont - Mons - Maubeuge - Lüttich i Antwerpia - Dunkierka - Calais - Boulogne-sur-Mer |
Kolonia | Liege - Namur - Avesnes - St.Quentin-sur-Somme - Soisson - Rethel - Neufchateau |
Frankfurt | Verdun - Chalon-sur-Marne - St.Dizier - Bar-le-Duc - Metz |
Baden-Oos | Nancy - Epinal - Vesoul - Belfort |
Legnica | Łódź - Rawa Mazowiecka - Nowe Miasto nad Pilicą - Łask |
Poznań | Kutno - Sochaczew - Skierniewice - Łęczyca - Pyzdry |
Królewiec | Ryga - Schaulen - Kowno |
Toruń | Dęblin (Iwangorod) |
Olsztyn | Osowiec - Augustów |
Wojska sterowcowe armii
|
Korzystające z balonów polowe i forteczne oddziały obserwacyjne były wyodrębnione ze struktury lotnictwa i nie są tutaj w ogóle omawiane.
Oddział Balonowy (Ballon-Detachements) w sile 4 oficerów, 4 podoficerów, 1 cywilnego lotnika i 29 żołnierzy (z 1 Pruskiego Batalionu Kolejowego) został utworzony w Berlinie 1.VI.1884 roku, a trzy lata później przekształcony w etatowy Oddział Lotniczy (Luftschiffer-Abteilung). 1.X.1901 roku utworzono Batalion Lotniczy, składający się z 2 kompanii (13 oficerów, około 330 żołnierzy), stacjonujący w koszarach na Jungfernheide / Berlin-Reinikendorf. Oficerowie dość krytycznie odnieśli się do niedawnego lotu (VII.1900) pierwszego niemieckiego sztywnego sterowca Zeppelina LZ 1. Od 1906 roku komendantem był kapitan Groß. W maju 1906 roku batalion zaangażował się w prace prowadzone na lotnisku Berlin-Tegel przez majora Augusta von Parsevala nad sterowcem o miękkiej konstrukcji. Na wyposażeniu batalionu znajdowały się już wówczas balony okrągłe oraz o kształcie wydłużonym, z nadmuchiwanymi statecznikami. W 1907 otwarto szkołę lotniczą na lotnisku Berlin-Reinickendorf. W połowie 1907 roku trwały próby wojskowego sterowca M Groß-Basenach - był to tylko statek doświadczalny, niemniej był pierwszym wojskowym niemieckim sterowcem, w dodatku zbudowanym przez inżynierów wojskowych. Rok później próby w batalionie przechodził drugi sterowiec Groß-Basenach M I (a), który w grudniu 1909 został oficjalnie przyjęty na uzbrojenie i stacjonował w Kolonii-Butzweilerhof. Od XI 1908 roku służbę rozpoczyna pierwszy sterowiec zakupiony u cywilnego producenta - Zeppelin LZ 3, który jako Z I stacjonuje w Metzu. 25.X.-5.XI.1909 manewry (Z II, P I, M II i P.L.3), kolejne 25.IV.1910 w Bad Homburg (Z II, P II i M II) po których stracono Z II. W październiku 1911 roku utworzono 2 i 3 Batalion do obsługi sterowców, nadal pozostawiono batalion w Berlinie do obsługi balonów (w Bawarii utworzono samodzielny Oddział Lotniczy). 17.X.1911 start nowego sterowca Schütte-Lanz, który (po przebudowie) jako SL I w grudniu 1912 zostaje przyjęty na uzbrojenie. 2.II.1912 przejęcie sterowca Siemens-Schuckert (SS I) piątego już producenta (więcej od Siemensa-Schuckerta nie kupowano). 1.X.1913 utworzono 4 i 5 batalion. 8 maja 1920 roku oddziały sterowcowe zostały rozwiązane.
Oddziały sterowcowe podlegały operacyjne Naczelnemu Dowództwu Armii (Obersten Heeresleitung - OHL), a administracyjnie dowództwom poszczególnych korpusów armijnych.
Generalinspekteur des Militärverkehrswesens - Berlin (Generalleutnant Karl Heinrich von Hänisch) | |||
Inspektion des Militär-Luft-und Kraftfahrzeugwesens (ILuk) - Berlin Generalleutnant Wilhelm Messing | |||
Inspektion der Luftschiffertruppen (ILuft) - Berlin Oberst von Barfus | |||
Garde-Korps Berlin | VIII. Armee-Korps | XIV. Armeekorps | I. Armeekorps |
Verkehrsstechnische Prüfungskommission (V.P.K.)- Präsident: Oberst Friedrich
Abteilung IV "Luftschifferwesen" - Hauptmann Fritz George Abteilung V "Fliegerwesen" - Major Roethe Versuchkompanie Nr. 2 Berlin-Adlershof (für die Abteilungen IV und V) - po wybudowaniu rozpoczętego latem 1914 centralnego portu lotniczego w Jüterbogu. |
Oddziały umundurowane zostały na wzór gwardyjskiego oddziału pruskich pionierów, w granatową bluzę z czerwonym kołnierzem (z żółtymi literami L1-5), czarne spodnie i czako wzór 1895. Od 1911 używano mundurów polowych w kolorze hellgrau (na kołnierzu czerwone litery L1, L2, L3, L4 lub L5).
I. MLS Trp. | Nordholz |
II. MLS Trp. | Lipsk, Namur, Nordholz, Jamboli |
III. MLS Trp. | Ahlhorn, Drezno |
IV. MLS Trp. | Hage (do IV.1917), później Wittmundhaven |
V. MLS Trp. | Tondern |
VI. MLS Trp. | Seerappen |
VII. MLS Trp. | Seddin |
VIII MLS Trp. | Düren (?) |
IX. MLS Trp. | Wainoden |
Ls Trp. Nr. 1 | ? |
Ls Trp. Nr. 2 | ? |
Ls Trp. Nr. 3 | Metz |
Ls Trp. Nr. 4 | Kolonia, Piła, Wildeshausen |
Ls Trp. Nr. 5 | Düsseldorf |
Ls Trp. Nr. 6 | Trewir |
Ls Trp. Nr. 7 | ? |
Ls Trp. Nr. 8 | ? |
Kgl. Pr. Ls Trp. f. LS Nr. 9 | Hannover, Schaulen |
Ls Trp. Nr. 10 | Toruń, Kowno |
Ls Trp. Nr. 11 | Królewiec (Seerappen) |
MLS Trp.12 S.B. Württembergischer LS Trp. Nr. 12 | Namur (?) |
Feld Trp. f. LS Nr. 13 | Bruksela-Evere |
Kgl. Sächsischer Feldtrupp f. LS Nr. 14 | Temesvar (do VIII.1916), Jüterbog |
Ls Trp. Nr. 15 | Bruksela-Agathe |
Kgl. Pr. Feld Trp. Nr. 16 | Olsztyn |
Kgl. Pr. Feld Trp. f. LS Nr 17 | Gontrode |
Ls Trp. 18 | Baden-Oos, Jamboli |
Ls Trp. Nr. 19 | ? |
Ls Trp. Nr. 20 | ? |
Kgl. Pr. Feld Trp. Nr. 21 | Berlin-Johannisthal |
Ls Trp. Nr. 22 | Jüterbog |
Ls Trp. Nr. 23 (także KuK LS-Ersatztruppen + KuK LS-Ersatzbataillon) | Temesvar |
Kgl. Pr. Feld Trp. Nr. 24 | Lahr |
Oberste Heeresleitung | ||||||
Chef des Feldflugwesen (Feldflugchef) | ||||||
Luftschiffe | Fliegerei | Wetterdienst |
Oberste Heeresleitung | ||||||
Kommandierender General der Luftstreitkräfte | ||||||
Luftschiffe | Fliegerei | Wetterdienst | Flugabwehr - Flak | Heimatluftschutz |
W roku 1914 wykonywano miesięcznie 14 lotów, w 1915 - 23, w 1916 - 30, 1917 - 29, w 1918 - 13,5. Daje to pojęcie o skali ich zastosowania. W 1914 utrzymywano średnio 23 bazy sterowcowe, w 1915 - 37, w 1916 - 40, w 1917 - 38 i w 1918 - 18. Załoga każdej bazy to około 400 żołnierzy. Załoga każdego sterowca liczyła początkowo 12-14 ludzi, potem 18-21. Suma załóg baz i latających załóg pozwala mniej więcej zorientować się w liczebności personelu floty sterowcowej: w 1914 - 9,5 tysiąca, w 1915 - 15,2 tys., w 1916 - 16,6 tys., w 1917 - 15,7 tys., w 1918 - 7,5 tys. Jeśli wziąć pod uwagę, że w Wielkiej Brytanii z obawy przed zeppelinami utrzymywano 500-tysięczną Home Defence, to wysiłki poniesione przez Niemcy zwracają się wielokrotnie (stosunek sił około 1:33 w roku 1915, 1:30 w 1916 i 1:32 w 1917).