Sterowce w wojsku niemieckim - cz.2

Zeppelin, flieg,
Hilf uns im krieg,
Flieg nach England,
England wird abgebrannt,
Zeppelin, flieg.

Bazy i rejony działania sterowców wojsk lądowych
DüsseldorfAntwerpia - Grammont - Mons - Maubeuge - Lüttich
i Antwerpia - Dunkierka - Calais - Boulogne-sur-Mer
KoloniaLiege - Namur - Avesnes - St.Quentin-sur-Somme - Soisson -  Rethel - Neufchateau
FrankfurtVerdun - Chalon-sur-Marne - St.Dizier - Bar-le-Duc - Metz
Baden-OosNancy - Epinal - Vesoul - Belfort
LegnicaŁódź - Rawa Mazowiecka - Nowe Miasto nad Pilicą - Łask
PoznańKutno - Sochaczew - Skierniewice - Łęczyca - Pyzdry
KrólewiecRyga - Schaulen - Kowno
ToruńDęblin (Iwangorod)
OlsztynOsowiec - Augustów


Wojska sterowcowe armii
(Luftschiffwaffe des Heeres)

Korzystające z balonów polowe i forteczne oddziały obserwacyjne były wyodrębnione ze struktury lotnictwa i nie są tutaj w ogóle omawiane.

Oddział Balonowy (Ballon-Detachements) w sile 4 oficerów, 4 podoficerów, 1 cywilnego lotnika i 29 żołnierzy (z 1 Pruskiego Batalionu Kolejowego) został utworzony w Berlinie 1.VI.1884 roku, a trzy lata później przekształcony w etatowy Oddział Lotniczy (Luftschiffer-Abteilung). 1.X.1901 roku utworzono Batalion Lotniczy, składający się z 2 kompanii (13 oficerów, około 330 żołnierzy), stacjonujący w koszarach na Jungfernheide / Berlin-Reinikendorf. Oficerowie dość krytycznie odnieśli się do niedawnego lotu (VII.1900) pierwszego niemieckiego sztywnego sterowca Zeppelina LZ 1. Od 1906 roku komendantem był kapitan Groß. W maju 1906 roku batalion zaangażował się w prace prowadzone na lotnisku Berlin-Tegel przez majora Augusta von Parsevala nad sterowcem o miękkiej konstrukcji. Na wyposażeniu batalionu znajdowały się już wówczas balony okrągłe oraz o kształcie wydłużonym, z nadmuchiwanymi statecznikami. W 1907 otwarto szkołę lotniczą na lotnisku Berlin-Reinickendorf. W połowie 1907 roku trwały próby wojskowego sterowca M Groß-Basenach - był to tylko statek doświadczalny, niemniej był pierwszym wojskowym niemieckim sterowcem, w dodatku zbudowanym przez inżynierów wojskowych. Rok później próby w batalionie przechodził drugi sterowiec Groß-Basenach M I (a), który w grudniu 1909 został oficjalnie przyjęty na uzbrojenie i stacjonował w Kolonii-Butzweilerhof. Od XI 1908 roku służbę rozpoczyna pierwszy sterowiec zakupiony u cywilnego producenta - Zeppelin LZ 3, który jako Z I stacjonuje w Metzu. 25.X.-5.XI.1909 manewry (Z II, P I, M II i P.L.3), kolejne 25.IV.1910 w Bad Homburg (Z II, P II i M II) po których stracono Z II. W październiku 1911 roku utworzono 2 i 3 Batalion do obsługi sterowców, nadal pozostawiono batalion w Berlinie do obsługi balonów (w Bawarii utworzono samodzielny Oddział Lotniczy). 17.X.1911 start nowego sterowca Schütte-Lanz, który (po przebudowie) jako SL I w grudniu 1912 zostaje przyjęty na uzbrojenie. 2.II.1912 przejęcie sterowca Siemens-Schuckert (SS I) piątego już producenta (więcej od Siemensa-Schuckerta nie kupowano). 1.X.1913 utworzono 4 i 5 batalion. 8 maja 1920 roku oddziały sterowcowe zostały rozwiązane.

Oddziały sterowcowe podlegały operacyjne Naczelnemu Dowództwu Armii (Obersten Heeresleitung - OHL), a administracyjnie dowództwom poszczególnych korpusów armijnych.

Struktura w czasie pokoju
(do 26.VIII.1914)
Generalinspekteur des Militärverkehrswesens - Berlin
(Generalleutnant Karl Heinrich von Hänisch)
Inspektion des Militär-Luft-und Kraftfahrzeugwesens (ILuk) - Berlin
Generalleutnant Wilhelm Messing
Inspektion der Luftschiffertruppen (ILuft) - Berlin
Oberst von Barfus
Garde-Korps
Berlin

VIII. Armee-Korps
Koblencja

XIV. Armeekorps
Karlsruhe

I. Armeekorps
Królewiec

Verkehrsstechnische Prüfungskommission (V.P.K.)- Präsident: Oberst Friedrich
Abteilung IV "Luftschifferwesen" - Hauptmann Fritz George
Abteilung V "Fliegerwesen" - Major Roethe
Versuchkompanie Nr. 2 Berlin-Adlershof (für die Abteilungen IV und V) - po wybudowaniu rozpoczętego latem 1914 centralnego portu lotniczego w Jüterbogu.

Oddziały umundurowane zostały na wzór gwardyjskiego oddziału pruskich pionierów, w granatową bluzę z czerwonym kołnierzem (z żółtymi literami L1-5), czarne spodnie i czako wzór 1895. Od 1911 używano mundurów polowych w kolorze hellgrau (na kołnierzu czerwone litery L1, L2, L3, L4 lub L5).

Oddziały sterowcowe marynarki
(MLS Trp. = Marineluftschifftruppe)
I. MLS Trp. Nordholz
II. MLS Trp. Lipsk, Namur, Nordholz, Jamboli
III. MLS Trp. Ahlhorn, Drezno
IV. MLS Trp. Hage (do IV.1917), później Wittmundhaven
V. MLS Trp. Tondern
VI. MLS Trp. Seerappen
VII. MLS Trp. Seddin
VIII MLS Trp. Düren (?)
IX. MLS Trp. Wainoden

Oddziały sterowcowe armii (Königliche Preußische Luftschifftruppe für Luftschiffe Nr. X; Königliche Preußische Feldtruppe für Luftschiffe Nr. X)
Ls Trp. Nr. 1 ?
Ls Trp. Nr. 2 ?
Ls Trp. Nr. 3 Metz
Ls Trp. Nr. 4 Kolonia, Piła, Wildeshausen
Ls Trp. Nr. 5 Düsseldorf
Ls Trp. Nr. 6 Trewir
Ls Trp. Nr. 7 ?
Ls Trp. Nr. 8 ?
Kgl. Pr. Ls Trp. f. LS Nr. 9 Hannover, Schaulen
Ls Trp. Nr. 10 Toruń, Kowno
Ls Trp. Nr. 11 Królewiec (Seerappen)
MLS Trp.12 S.B. Württembergischer LS Trp. Nr. 12 Namur (?)
Feld Trp. f. LS Nr. 13 Bruksela-Evere
Kgl. Sächsischer Feldtrupp f. LS Nr. 14 Temesvar (do VIII.1916), Jüterbog
Ls Trp. Nr. 15 Bruksela-Agathe
Kgl. Pr. Feld Trp. Nr. 16 Olsztyn
Kgl. Pr. Feld Trp. f. LS Nr 17 Gontrode
Ls Trp. 18 Baden-Oos, Jamboli
Ls Trp. Nr. 19 ?
Ls Trp. Nr. 20 ?
Kgl. Pr. Feld Trp. Nr. 21 Berlin-Johannisthal
Ls Trp. Nr. 22 Jüterbog
Ls Trp. Nr. 23 (także KuK LS-Ersatztruppen + KuK LS-Ersatzbataillon) Temesvar
Kgl. Pr. Feld Trp. Nr. 24 Lahr

Wojenna organizacja Luftschiffwaffe des Heeres
(27.VIII.1914 - 7.X.1916)

Oberste Heeresleitung

Chef des Feldflugwesen

(Feldflugchef)

Luftschiffe

Fliegerei

Wetterdienst

Wojenna organizacja Luftschiffwaffe des Heeres
(od 8.X.1916)

Oberste Heeresleitung

Kommandierender General der Luftstreitkräfte
(KoGenLuft)

Luftschiffe

Fliegerei

Wetterdienst

Flugabwehr - Flak

Heimatluftschutz

W roku 1914 wykonywano miesięcznie 14 lotów, w 1915 - 23, w 1916 - 30, 1917 - 29, w 1918 - 13,5. Daje to pojęcie o skali ich zastosowania. W 1914 utrzymywano średnio 23 bazy sterowcowe, w 1915 - 37, w 1916 - 40, w 1917 - 38 i w 1918 - 18. Załoga każdej bazy to około 400 żołnierzy. Załoga każdego sterowca liczyła początkowo 12-14 ludzi, potem 18-21. Suma załóg baz i latających załóg pozwala mniej więcej zorientować się w liczebności personelu floty sterowcowej: w 1914 - 9,5 tysiąca, w 1915 - 15,2 tys., w 1916 - 16,6 tys., w 1917 - 15,7 tys., w 1918 - 7,5 tys. Jeśli wziąć pod uwagę, że w Wielkiej Brytanii z obawy przed zeppelinami utrzymywano 500-tysięczną Home Defence, to wysiłki poniesione przez Niemcy zwracają się wielokrotnie (stosunek sił około 1:33 w roku 1915, 1:30 w 1916 i 1:32 w 1917).

Nocny lotNocny lot

Więcej
Więcej

Autor, wersja, nowości itp...