1910

Ludwig Dürr

(4.VI.1878, Stuttgart - I.I.1956, Friedrichshafen)

Po zdobyciu w Stuttgarcie wykształcenia technicznego, w 1898 roku jako jednoroczny ochotnik odbył służbę w wojskowej stoczni w Wilhelmshaven. W 1899 w biurze konstrukcyjnym Zeppelina obserwował budowę LZ 1, jednocześnie kończył naukę w Szkole Budowy Maszyn. Rok później LZ 1 wystartował, a Dürr rozpoczął pracę u Zeppelina. W latach 1906-09 zazwyczaj to on stał za sterami LZ 3, 4 i 5. W 1915 roku został dyrektorem technicznym Luftschiffbau Zeppelin i kierował budową większości sterowców. Udoskonalił technologię wytwarzania aluminium (duraluminium). W 1923 poślubił Lydię Beck, mieli czworo dzieci. Zbudowane przez niego po wojnie giganty LZ 126, 127, 129 i 130 sprawiły, że stał się osobą powszechnie znaną w świecie i spłynęły na niego liczne splendory (honorowe doktoraty, obywatelstwa, ordery i odznaczenia).

Gottlieb Daimler

(17.III.1834, Schorndorf w Wirtembergii - 6.III.1900, Cannstatt koło Stuttgartu).

Inżynier mechanik, z którego nazwiskiem wiąże się historia motoryzacji. Absolwent politechniki w Stuttgarcie pracował w wielu firmach, m.in. w Gasmotoren Fabrik Deutz koło Kolonii razem z Nikolausem Otto (konstruktorem silnika czterosuwowego z 1876) i Wilhelmem (Gottliebem) Maybachem. Na początku roku 1882 z Maybachem założył w Cannstatt własne przedsiębiorstwo produkujące silniki - oboje w 1883 zbudowali silnik czterosuwowy (sprytnie omijając zastrzeżenie patentowe N.Otto), w 1885 pierwszy motocykl, w 1886 czterokołowy pojazd silnikowy, w 1887 łódź silnikową, w 1889 samochód. W 1890 w Cannstatt powstała firma Daimler-Motoren-Gesellschaft, która w 1899 zaczęła produkować samochody, wkrótce nazwane Mercedes od imienia córki Daimlera.

Gottlieb (Wilhelm) Maybach

(9.II.1846, Heilbronn w Wirtembergii - 29.XII.1929, Stuttgart).

Inżynier i konstruktor, od 1882 związany z Daimlerem, od 1895 roku dyrektor techniczny Daimler-Motoren-Gesellschaft. Skonstruował m.in. oryginalne gaźniki do silników samochodowych. W 1909 wraz z synem Karlem (1879-1960) utworzył we Friedrichshafen własną firmę Maybach-Motorenbau produkującą silniki dla sterowców Zeppelina. Od 1912 sterowce napędzane były silnikami Maybacha, dopiero dwa ostatnie Hindenburg i Graf Zeppelin II ponownie, tak jak pierwsze konstrukcje, napędzane były silnikami Daimlera. W latach powojennych (1922-39) zmuszony do zmiany profilu produkcji - firma produkowała luksusowe samochody (m.in. Horch, Zeppelin) do 1945 roku. Nieliczne zachowane limuzyny Maybacha osiągają obecnie zawrotne ceny (do 3 milionów marek!).

Silniki lotnicze Maybach oznaczane były dwiema literami - z początku i końca alfabetu: AZ (BY nie został skonstruowany), CX, DW, EV, IR i HS. Silnik H.S.Lu , czyli Luftschiff był wersją przeznaczoną specjalnie dla sterowców. Od 1917 stosowano silnik Mb IVa, w specjalnej wersji Mb IVaL (LZ 98 / L 52).

Autor, wersja, nowości itp...